Rejsebeskrivelse af fototur til Indien og Nepal 2010.    Skrevet af Kjeld Espersen.

Taastrup, d. 2. nov. 2010

Vi var i alt 23 fotografer på Fo2tur til Indien og Nepal fra den 16. - 31. okt. 2010. Turen blev ledet af fmd. Wiliam Gaarde-Nissen. Vi var 13 personer fra klubben i Taastrup og 10 personer fra andre klubber i Århus, Nyborg, Frederikssund, Køge og flere fra København og omegn.

Vi tog med Swiss Air til Zürich og derfra videre med Swiss i 9 timer, hvor vi efter en lang rejse kom til Delhi, Indien. Dagen efter besøgte vi forskellige kendte steder. Vi besøgte det Indiske Nationale Jernbanemuseum, som er noget anderledes end det danske i Odense. Derefter var vi ved mindet om Mahatma Gandhi. Indiens grundlægger. Vi besøgte den kendte Jama Masjid moske fra 1656 og efter en aktiv dag sluttede vi i basargaderne, hvor også køerne gik og spiste mm.

Vi kørte i bus til Jaipur, som også kaldes Pink City. Vi red på elefanter til Amber Fort. Vi kørte i de lokale ”Tuktuk” til de mange fotoseværdigheder med hellige køer i gaderne. I Agra kunne vi se og fotografere en af verdens mest berømte seværdigheder Taj Mahal. Vi kørte om natten i liggetog mere end 700 km til Varanasi, (ikke på 1´klasse, men DSB gør det meget bedre) hvor vi skulle møde byens seværdigheder på Rickshawog sejle på Gangesfloden og se alle de mange religions-opfattelser f.eks. Buddha. Det skete i dags- og nattelys. Det blev en meget stor oplevelse for hele livet. Vi besøgte silkevæverier og manuel stoftryk, hvor der var 250 ansatte. Ny mode iflg. Luna fra Århus: På mine buksers baglomme fik jeg lavet et stoftryk af en lokal elefant.

2010.11.02 Fototur til Indien-Nepal 2010 Del 1_html_7ad11c23.jpg

2010.11.02 Fototur til Indien-Nepal 2010 Del 1_html_3da2b0a2.jpg

Her ses dørvogter til vores hotel i Jaipur. Hans skæg var 10 fod langt (Se billede hr-live Jaipur).

2010.11.02 Fototur til Indien-Nepal 2010 Del 1_html_m6e73c3ae.jpg

Her er jeg med mit Sony fotoudstyr DSLR Alfa 350 en Zeitz Sal 3,5-4,5/16-80MM ZA telelinse samt et helt nyt Sony Model: DSC-TX9 Kompakt digitalkamera og med en foræret flot Indisk gul blomsterkrans, som vi alle modtog ved vores ankomst til Indien.

2010.11.02 Fototur til Indien-Nepal 2010 Del 2_html_m548282d3.jpg

Min og Eriks elefant der førte os op Amber Fort og som nu er på vej retur til en nye opgaver.

2010.11.02 Fototur til Indien-Nepal 2010 Del 2_html_2bed041d.jpg

Her er deltagerne foran Taj Mahal. Jeg, Kjeld Espersen (Sony-rem) er heldig at stå øverst og i lige i midten af Taj Mahal som er baggrund (bag Kirsten Bringstrup). Nr. to øverst til højre er William Gaarde-Niessen)

2010.11.02 Fototur til Indien-Nepal 2010 Del 2_html_5afdcd75.jpg

Her er jeg med min ”finger” på Taj Mahal i Agra. Flot ikke?

2010.11.02 Fototur til Indien-Nepal 2010 Del 2_html_m1bf11c71.jpg

Denne udsigt havde prins Joakim i 1991 i Pokhara, hvor vi her ser Annapurna bjergtoppen. Fantastisk oplevelser her i regionen og ved Himmalaya med Mont Everest.

2010.11.02 Fototur til Indien-Nepal 2010 Del 2_html_m393edbec.jpg

Skilt omkring prins Joakims ophold her på halvøen.

Vi fløj med Air India til hovedstaden Katmandu, Nepal. Vi skulle se Buddhas Altseende Øjne. Fotografere i Pokhara dalen og Annapurna bjerget i solopgang og nedgang. Et skue der ikke kan beskrives, men skal ses. Vi sluttede i Nagakot i 2200 meters højde efter 12 timer i bus, hvor vi ligeledes kunne fotografere Mount Everest i solop- og nedgang med sine 8586 m. Fotorejsen sluttede i Kathmandu med fly til Delhi. Afskedsmiddag som en farveldinner med Indisk musik til fordøjelse af 14 dages fantastiske oplevelser i høj sol med 25-30 C hver dag. – Jeg kan nu arbejde med alle mine mere end 4000 billeder fra turen, som skal anvendes i Torstorp Fotoklubs regi over 2010-11. Stor tak til hele holdet. Med fotohilsen Kjeld Espersen

Med venlig hilsen Kjeld Espersen, Fotograf Arena Resurs, 2630 Taastrup, Tlf. 2728 5235, kes-arena@city.dk

Her kan du se flere billeder, som Kjeld har fotograferet på rejsen.

Alle fotos er © Copyright de respektive fotografer og beskyttet af loven om ophavsret.